Voor wie het toch gemist zou hebben: sinds 1 januari heeft Netflix er een nieuwe serie bij: Tidying up with Marie Kondo.

In deze serie gaat de Japanse opruimgoeroe Marie Kondo op bezoek bij allerlei mensen, gezinnen en koppels en zet hen aan het opruimen.
Natuurlijk heb ik gekeken, dat kon niet anders, want haar boekje heeft ook bij mij het een en ander teweeg gebracht. Maar ik wou ook wel eens zien of het beeld dat van dé opruimcoach wordt geschetst, nu eigenlijk wel overeenkomt met wat ik doe. En hoe ik werk. Research dus, en kwestie van ook wat voorbereid te zijn op eventuele vragen enzo he. 😉
So I watched…
Gelijkenissen
Verticaal opbergen!
Ik ben enorm fan van het verticaal opbergen, vooral van kledij dan. Dat werkt hier fantastisch, voor mezelf, maar ook voor de man en kinderen. En ook bij veel klanten maakte dit toch een wereld van verschil.
Hoe ik het aanpak, lees je bvb hier of hier.

Dozen, bakjes, mandjes
Wie al gekeken heeft, ziet Marie in elke show wel eens aankomen met een stapel dozen en doosjes. En ik geef haar geen ongelijk: dat werkt gewoon! Bundel wat samenhoort. Ik zal wel eerst werken met wat er reeds aanwezig is, voor ik kom opdagen met een stapel nieuwe Ikea-exemplaren. 😉
Bedank je spullen
Spullen dumpen voelt niet goed, zeker niet diegene waar je echt plezier aan hebt beleefd. Dus, ondanks mijn nuchterheid, moet ik toegeven, dat het me soms helpt om – in gedachten – een kleine ‘dank je wel’ te fluisteren voor ik iets in een zak stop.
Gewoon, om het nog even de aandacht te geven die het verdient.
Geen oordeel, geen druk
Wat de oorzaak of de grootte van de chaos ook is, je hoeft je echt niet te schamen. Het kan iedereen overkomen, ook mij.
En net als Marie neem ik geen beslissingen over wat blijft of weg mag, dat doe jij zelf. Twijfel je nog? Hou het dan maar nog even. Dat komt later wel.
Je wordt er beter in.
Net zoals je Marie enkele keren hoort zeggen, ben ik er ook van overtuigd dat je er steeds beter in wordt, in het selecteren. Je leert echt zien wat belangrijk is en wat niet, stap voor stap.
Rust in je huis, hoofd en leven
Heel mooi om te horen is hoe de koppels en gezinnen stuk voor stuk erkennen dat het opruimen veel meer met hen doet dan gewoon een opgeruimd huis. Het geeft hen inzicht in hun relaties en veel rust in hun hoofd en hun leven.
En daar kan ik enkel maar van getuigen! #JOMO! 🙂
Verschillen
Dat ik geen Japans spreek en met mijn 1 meter + ergens in de 70 cm een reus lijk naast het fijne, knappe ding, dat zie je meteen, en je huis begroeten doe ik ook niet, maar er zijn nog enkele verschillen tussen ‘ons’ Marie en mezelf.
Spark Joy (KonMari Method) vs JOMO
De basis van de KonMari Methode (zo heet Marie Kondo’s techniek), is elk voorwerp door je handen laten gaan, en je afvragen of het je blij maakt (= spark joy). Hoewel dit zeker een goede methode is, en voor veel personen en veel spullen prima kan werken, benader ik de spullen toch rationeler.

Mijn Vlaamsche nuchterheid? Geen idee, maar mijn focus ligt op het bewust worden van waarom je iets bijhoudt. En wat je tegenhoudt om het weg te doen.
Door daarbij stil te staan, en heel eerlijk te zijn met jezelf, leer je zien wat echt belangrijk voor je is. Je leert kiezen, selecteren. Niet alleen in wat je wegdoet, maar ook in wat op je afkomt. Op vlak van spullen, maar ook activiteiten en verwachtingen van anderen bijvoorbeeld.
Je gaat bewuster (en duurzamer) leven. En dat zorgt voor die rust in je huis, je hoofd en je leven. Maar de hele reutemeteut lees je in mijn boek.

Een gigantische berg vs kleine hoopjes
Marie Kondo begint steevast met alle kledij op één hoop te gooien. Dat werkt, zeker en vast, want dan moét je er wel door. Bovendien confronteert het je keihard met wat je allemaal hebt, en daar ben ik wel voorstander van.
In de realiteit echter – of met andere woorden: als er geen filmcrew achter je veren zit – is het niet zo evident om eventjes al je kasten leeg te halen.
Bovendien kan zo’n gigantische berg, hoe confronterend ook, ook erg verlammend werken. Want hoe begin je eraan?
Daarom pleit ik voor de haalbare stapjes. Verdeel die berg in hoopjes, per categorie, en pak hoopje per hoopje aan. Of haal enkel je t-shirts uit de kast. Want vroeg of laat slaat de vermoeidheid toe. En dan zit je daar letterlijk met een berg werk…
Rush vs stap voor stap
In de show pakken de koppels en gezinnen in een dikke maand heel hun huis aan. Aan het eind van die maand zijn ze moe maar tevreden.
Erg moe.
Eén maand is namelijk ook erg kort. Wellicht pakt Marie Kondo dit in haar coaching anders aan, en was dit enkel voor ‘de show’, maar zo’n rush is niet voor iedereen weggelegd. En raad ik ook niet aan voor een blijvend resultaat.
Nieuwe systemen en plaatsen hebben namelijk inoefentijd nodig. Als je overal tegelijkertijd aan begint, vraag je veel van jezelf. Misschien te veel, waardoor de chaos toch weer terugkomt.
Denk dus niet dat je de klus in 1 maand moet klaren. Neem je tijd. Werk op jouw tempo. Je komt er wel.
Vaste volgorde vs op maat
De opruimsessies met Marie Kondo beginnen altijd met de kleerkast. Wanneer ik coach, kijk ik naar de noden op dat moment. Wat maakt het grootste verschil? Waar zitten de knelpunten?
En dat is voor iedereen verschillend.
Aan de zijlijn vs op het veld
In de show zet Marie de koppels en gezinnen in gang, maar zelf zien we ze bitter weinig aan de slag. Te veel geknipt in de montage?
Alleszins is dat juist wel wat ik doe: ik ga met je mee die zolder op, of door de inhoud van honderden dozen. Sorteer samen met jou je documenten en zoek een systeem dat bij jou past.
En natuurlijk zet ik je ook wel in gang, en geef ik ‘huiswerk’ waar je zelf mee aan de slag kan, maar je hoeft het echt niet alleen te doen.
Hele gezinnen vs 1 op 1
Ik vond het erg leuk om te zien hoe koppels of volledige gezinnen aan de slag gingen. Dat is fantastisch. Als iedereen betrokken is, wordt het echt teamwork en is de kans op een blijvend resultaat natuurlijk groot.
Dat is super tof, maar dat kan enkel als iedereen er klaar voor is en bereid is om mee te werken.
Met de druk van de camera’s lukt dat misschien wel, maar in de realiteit is dat is meestal nog niet zo aan het begin van een coachingstraject. Mijn hulp wordt in de meeste gevallen namelijk ingeroepen door of voor één persoon die het moeilijk heeft om afstand te doen van spullen en/of overzicht te scheppen en behouden. En dan ga ik dus 1 op 1 aan de slag.
Natuurlijk hebben sommige veranderingen effect op alle huisgenoten en ik merkte wel al dat niet zelden, na verloop van tijd, ook de huisgenoten aangestoken raken. En dat het opruimen en organiseren van het huis zo toch een gemeenschappelijk project wordt.
Het zette me echter wel aan het denken om misschien toch meer in te zetten op het betrekken van andere gezinsleden van bij de opstart van een traject… Dank voor de tip, Marie!
Dus neen, niet elke opruimcoach begroet je huis, of laat je achter met een hele berg kledij, maar ze zorgen wél voor rust in je huis, je hoofd en je leven, zonder oordeel, zonder druk. Op jouw tempo en jouw maat.
Of dat is toch zoals ik het doe 😉 .
Maar kijk gerust even naar de show, en de kans is groot dat je nadien je kasten induikt. Zien opruimen doet opruimen he 😉
En wil je toch even een duwtje in de rug, dan help ik je natuurlijk graag! Marie wellicht ook, maar die moet toch van een eindje verder komen 😉 .
Ik ben Nele Colle, opruimcoach en mama van 3. Op deze blog neem ik jullie dus graag mee op mijn eigen zoektocht om op een haalbare manier meer rust en meer ruimte te creëren door minder spullen, minder drukte en minder afval.
Meer motivatie en tips vind je ook op mijn Facebookpagina.